Børnepolitik

I Boldklubben FIX ønsker vi, at fodboldspillere i børne- og ungdomsafdelingen trives og færdes i et trygt miljø, hvor de kan føle sig som en del af et fællesskab. Der er derfor udviklet et fælles sæt spilleregler som både spillere, trænere, frivillige og forældre kan følge i bestræbelsen på, at skabe de bedste rammer. Ønsket for Boldklubben FIX er, at både børn og voksne forpligter sig til at sikre et sundt trivselsmiljø, hvor børnene trygt kan udvikle sig og have det sjovt. DBU Børneklub er dog kun implementeret til og med U12 og børnepolitikken kan ikke stå alene, men skal bruges sammen med de andre dokumenter under DBU Børneklub på Boldklubben Fix' hjemmeside.

I Boldklubben FIX agerer vi i overensstemmelse med DBU’s børnesyn. Dette betyder i korte træk, at børnene er i centrum i klubben og at de voksne i Boldklubben FIX bestræber sig på at efterleve DBU´s børnesyn.

Vision
Alle voksne i og omkring børneårgangene skal arbejde sammen om at give den bedst mulige oplevelse og udvikling til alle spillerne.
Klubbens trænings, kamp, og sociale miljø skal være trygt, anerkendende og inkluderende overfor alle børn og klubben arbejder for at fremme fysisk sundhed og velvære igennem klubbens aktiviteter.

Boldklubben Fix opfordrer alle trænere og ledere til at erhverve trænerkurser der er til gavn for klubbens medlemmer og ser gerne, at alle trænere erhverver minimum C1 og C2.

Boldklubben Fix har forståelse for, at der tilbydes mange andre former for idræt, og derfor er der forståelse for, at børn ønsker at afprøve andre aktiviteter udenfor foreningens rammer.

Opførsel i klubben
Børn har brug for rollemodeller – også når de går til fodbold. Trænere og ledere i Boldklubben Fix er naturlige rollemodeller for børnene i fodboldklubben. Derfor taler alle voksne pænt, og er fuldt ud bevidste om at sproglige vaner nemt sætter sig fast i børnenes sprogvalg. Vi roser hinanden – både når tingene lykkes, men også for det gode forsøg – selvom det skulle mislykkes. Vi skælder ikke ud, og vi taler ikke grimt – hverken til hinanden, modstandere eller dommeren.
Al diskrimination er fuldstændigt uacceptabelt, og klubben samt de involverede voksne skal tydeligt markere, at det ikke accepteres.

Mobning
En henvendelse på mobning skal tages alvorligt i alle tilfælde, men trænerne og årgangsansvarlige skal undersøge situationen, før de agerer på den. Hvis man som forældre ikke føler, at trænerne / årgangsansvarlige tager tilstrækkeligt hånd om situationen, kan sagen eskaleres til klubbens ungdomsformænd. I de meget få tilfælde, hvor situationen ikke kan løses, må klubben ty til mere stringente konsekvenser, såsom midlertidig eksklusion fra træning og / eller kampe af mobberen / mobberne.

Seksuelle krænkelser
Boldklubben FIX indhenter børneattester på aktive trænere og ledere i og omkring børne- og ungdomsårgangene i klubben i henhold til gældende lovgivning. Hvis den enkelte træners / leders attest er ”plettet”, vil personen øjeblikkeligt blive bedt om at stoppe som træner / leder i klubben.
Hvis man som voksen har mistanke om, at en træner / leder ikke overholder nedenstående retningslinjer, skal man kontakte et bestyrelsesmedlem i Boldklubben Fix.

Alle børn er forskellige og alle børn reagerer forskelligt på både med- og modgang. Også på fodboldbanen. Af denne simple grund er det tilladt at have accepteret fysisk kontakt, hvis en situation kræver det. Dette gør sig gældende både til træning og til kamp. Det er dog vigtigt, at ingen børn eller voksne kommer til at føle sig krænkede, også selvom det ikke var intentionen. Derfor skal alle børn og voksne tænke over, hvordan de har fysisk kontakt med hinanden.
- Man må gerne give hånd, give high-fives og trøste ved fx at lægge en hånd på ryggen/skulderen eller give et kram, hvis barnet har behov for dette.
- Man må ikke berøre skridt, numse eller inderlår.
- Man må ikke berøre brystet på en krænkende måde.
- Man må ikke kysse.
- Man må ikke udnytte sin større fysiske størrelse til at udøve magt over et barn.
- Man må ikke udøve vold.

Klubbens trænere / ledere må kun besøge spillere udenfor klubben, hvis der er en voksen pårørende til barnet til stede.
Klubbens trænere / ledere må kun få besøg af børn, hvis det er efter aftale med en voksen pårørende til barnet, og hvis barnet har til formål at besøge et andet barn, f.eks. trænerens / lederens barn.

Foreningens trænere og ledere skal overholde Straffelovens §223 (skolelærerparagraffen). Det betyder, at man ikke kan være kærester med et medlem under 18 år, som man samtidig er træner for.

Klub faciliteter - Omklædning og bad
Omklædningsrummene og klubhuset skal være en vigtig del af klubkulturen og styrke det sociale samt holdånden på årgangene. Miljøet skal være trygt for alle, og retningslinjerne skal være klart og tydeligt kommunikeret ud.

Piger klæder om for sig, ligesom drenge klæder om for sig selv.

Der skal ikke være krav fra hverken trænere eller ledere om, at børnene skal gå i bad efter kampene eller træning, men de må gerne og klubben opfordrer til at spillerne bader efter kamp.

Hvis børnene benytter et omklædningsrum til omklædning, bad og/eller andet, skal der være en voksen i nærheden, i tilfælde af, at der skulle ske noget.
De voksne må under ingen omstændigheder bade sammen med børnene.
Der må ikke tages billeder i omklædningsrummene.